Article publicat al número 565 de la revista MésOsona (mesosona.cat)
L'Educació
i el comportament del gos
2.
Períodes neonatal i de transició
| |||
A
l'article anterior presentàvem el seguit d'articles sobre
l'educació i el comportament del gos, i vam començar parlant del
període prenatal, és a dir, parlàvem de què es pot fer que
comporti repercussions positives pel benestar i el comportament
del gos, fins i tot abans de néixer.
En
el present article parlarem de les etapes neonatal i de transició:
Període
neonatal (del naixement als 14 dies d'edat):
Els
gossos són una espècie altricial, neixen amb un desenvolupament
sensorial i motor relativament limitats. És a dir, al néixer els
cadells no hi veuen, no hi senten i no caminen. Només
s'arrosseguen per arribar fins a la mama per alimentar-se. Tampoc
són capaços d'eliminar (orinar i defecar) pel seu propi compte,
sinó que ha de ser la seva mare que ha de llepar el baix ventre
del cadell per estimular-lo. D'altra banda tampoc poden regular la
seva temperatura corporal de forma efectiva, com tampoc les
senyals de sacietat.
De
fet només tenen desenvolupats els sentits del tacte i el gust
(imprescinidibles per trobar la mare i les mames) i, en part,
l'olfacte. Finalment, dormir ocupa la immensa majoria del seu
temps.
Amb
un desenvolupament i interacció amb l'entorn tant limitat, què
podem fer que repercuteixi en el seu futur comportament? Doncs
manipular-lo periòdicament,
suaument i de forma regular. Ja que segons el resultat d'algunes
investigacions, els cadells manipulats regularment durant l'etapa
neonatal esdevenen gossos menys sensibles (més resistents) a
situacions estressants. A més a més té efectes positius en
l'emocionalitat i futures capacitats d'aprenentatge del cadell.
D'altra
banda m'agradaria remarcar que, en contra d'algunes creences, els
cadells senten el dolor. Per tant, qualsevol maltractament o
mutilació durant aquesta etapa representa un perjudici important
per a ells, i per al seu futur comportament també.
Període
de transició (de les dues a les tres setmanes d'edat):
En
aquesta etapa els cadells comencen a caminar, a explorar l'entorn,
a jugar... I tot i que encara són plenament dependents de la
mare, l'eliminació deixa de ser reflexa i comencen a fer-ho pel
propi compte sense estimulació necessària de la mare.
De
totes maneres, el seu desenvolupament sensorial continua sent molt
limitat. Per tant, les nostres aplicacions també ho són: es
basen, igual que en l'etapa anterior, amb manipular-los
diàriament. Tocar-los suaument per tot el cos, especialment al
voltant de la cara i el cap. D'aquesta manera reforcem la seva
resistència a situacions estressants en el futur, i d'altra
banda, ja fem una introducció a la manipulació i interacció amb
ells, que tant importants seran a la propera etapa, que és
cabdal: el període de socialització.
|
Bloc d'esdeveniments i notícies del servei d'etologia clínica, educació canina i ensinistrament caní en positiu de Gosllucanes.cat